Dulu... tak lah lama sangat, saya pernah tertanya-tanya di dalam hati mengapa kena ada AKRAB di dalam sesebuah organisasi. Teruk sangat ke staf-staf sesebuah organisasi? Persoalan ini timbul kerana sebelum ini kebanyak organisasi yang saya menganggotainya, staf-staf yang ada sangat ok.....
Rupanya hanya kerana saya sangat bernasib baik ditempatkan di pejabat-pejabat yang kurang masalah staf. Maka pada suatu hari selepas bertugas hampir 28 tahun baru saya mengesahkan bahawa memang perlu adanya Pembimbing Rakan Sekerja di dalam sesebuah organisasi.
Dalam ramai-ramai staf ada juga staf yang mempunyai pandangan yang berlainan dengan kebanyakan staf. Sikap, sifat, pandangan dan tingkah laku kumpulan segelintir ini semakin lama jika tidak ditangani akan tumbuh subur situasi yang kurang sihat dalam sesebuah organisasi. Pelbagai sebab menjadikan staf tadi berlainan dari kebiasaan, dan ianya tidak boleh dipandang ringan. Namun begitu isu tersebut bukan semudah A B C kerana ianya melibatkan hati dan perasaan manusia. Mengikut peraturan yang ada dibimbangi akan menjadikan isu sebuah masalah. Jadi apa nak buat????
Rupanya hanya kerana saya sangat bernasib baik ditempatkan di pejabat-pejabat yang kurang masalah staf. Maka pada suatu hari selepas bertugas hampir 28 tahun baru saya mengesahkan bahawa memang perlu adanya Pembimbing Rakan Sekerja di dalam sesebuah organisasi.
Dalam ramai-ramai staf ada juga staf yang mempunyai pandangan yang berlainan dengan kebanyakan staf. Sikap, sifat, pandangan dan tingkah laku kumpulan segelintir ini semakin lama jika tidak ditangani akan tumbuh subur situasi yang kurang sihat dalam sesebuah organisasi. Pelbagai sebab menjadikan staf tadi berlainan dari kebiasaan, dan ianya tidak boleh dipandang ringan. Namun begitu isu tersebut bukan semudah A B C kerana ianya melibatkan hati dan perasaan manusia. Mengikut peraturan yang ada dibimbangi akan menjadikan isu sebuah masalah. Jadi apa nak buat????
Jawapannya adalah ABRAKlah. Ini adalah kerana melalui AKRAB:
i. Staf berasa lebih selesa berkongsi pengalaman dan ilmu pengetahuan dengan konsep keterbukaan untuk berbincang dengan rakan sekerja mereka jika dibandingkan dengan pegawai atasan mereka;
ii. Staf lebih mudah berbincang tentang isu/ kebimbangan peribadi mereka;
iii. Mereka lebih mudah menerima pertolongan daripada kalangan mereka;
iv. Staf-staf boleh dilatih dan diberi bimbingan untuk memberi pertolongan yang positif dan lebih berkesan kepada diri mereka, keluarga dan rakan mereka; dan
v. Dapat membentuk budaya kerja berpasukan serta menguatkan semangat dalam mengekalkan dan menyokong perubahan.
Maka memanglah ABRAB sangat perlu dalam sesebuah organsiasi. Semoga dengan adanya AKRAB di organisasi akan menjadikan pengurusan sumber modal insan yang lebih humanistik dan realistik.
iv. Staf-staf boleh dilatih dan diberi bimbingan untuk memberi pertolongan yang positif dan lebih berkesan kepada diri mereka, keluarga dan rakan mereka; dan
v. Dapat membentuk budaya kerja berpasukan serta menguatkan semangat dalam mengekalkan dan menyokong perubahan.
Maka memanglah ABRAB sangat perlu dalam sesebuah organsiasi. Semoga dengan adanya AKRAB di organisasi akan menjadikan pengurusan sumber modal insan yang lebih humanistik dan realistik.
No comments:
Post a Comment